Exporturile Romaniei vor depasi anul acesta 50 miliarde de EURO, reprezentand o crestere cu 18% fata de 2012 si cu 240% fata de 2004. Germania este principalul partener comercial al Romaniei, cu o pondere de 19% atat la export cat si la import, urmata de Italia (11%) si Franta (7%). Din punct de vedere al structurii, industria constructoare de masini contribuie laa 43% din exporturi,  urmata de industria textila (11%).
Aceste statistici sunt imbucuratoare, dar nu prea….:P  La o privire mai atenta, din totalul de ca. 20.000 firme exportatoare in 2013, primele 100 isi aduceau aportul la 51% din valoarea totala a exporturilor, primele 500 la 74% si, in fine, primele 1000 la nu mai putin de 82%. Si restul pana la 20.000?
Nu sunt necesare analize complicate pentru a trage urmatoarele 2 concluzii:
– exporturile romanesti depind de un numar mic de mari intreprinderi, in special in industria constructoare de masini – mai bine zis automotive, adica Dacia :);
– exporturile romanesti sunt bazate pe produse cu valoare adaugata mica, in special in industria textila, dependenta in continuare de lohn.

Daca ne gandim si la foarte slaba participare a Romaniei la Programul cadru 7 (2007-2013) si la cvasi-absenta IMM-urilor romanesti din proiectele europene de cercetare, vom putea spune fara a gresi prea mult ca solutia la problemele de diversificare si de crestere a valorii adaugate a exporturilor se cheama „cresterea capacitatii IMM-urilor de a inova”. Truism, slogan? Da, atata timp cat la nivel national nu se face nimic in acest sens.

In acest context, singurul instrument coerent ce sprijina internationalizarea IMM-urilor prin inovare ramane reteaua Enterprise Europe Network., fie ca este vorba de cooperare strict comercială (acorduri de distributie, licentiere, subcontractare, crearea de noi întreprinderi de tip joint venture șamd), cooperare tehnologica (transfer de tehnologii, know-how, testare de aplicații, dezvoltare in comun de tehnologii, asamblare, consultanță tehnică, engineering șamd) sau de participare la proiecte comune de inovare/cercetare.

În România, in perioada 2008-2014, rețeaua EEN a fost reprezentată de 20 puncte regionale grupate în 4 consorții la nivel macroregional (Bucuresti-Ilfov & Sud Muntenia : Pro SME Bisnet, Sud Vest Oltenia & Vest : RO4EUROPE, Nord Vest & Centru : Bisnet Transilvania, Nord Est & Sud Est : ERBSN). Camere de Comerț și Industrie, universități și institute de cercetare, parcuri științifice și tehnologice, agenții de dezvoltare regională, firme de consultanță și organizații non guvernamentale de sprijin al activității IMM-urilor s-au regasit într-o rețea, ce prin distribuția teritorială și competența membrilor săi a devenit cel mai important instrument de susținere a exporturilor, transferului tehnologic transnațional și a integării României în aria de cercetare europeană. Spre exemplu,  numai în perioada 2011-2012 au fost sprijinite peste 2500 întrepinderi rezultând un număr de 88 acorduri de parteneriat transnaționale.

Rețeaua EEN este finanțată în proporție de 60% de către Comisia Europeană, pentru perioada 2008-2014 în cadrul Programului CIP, iar pentru perioada 2015-2021 in cadrul Programului COSME, sub forma unor proiecte multianuale de 7 ani. In ciuda absentei oricărei cofinanțări naționale – România constituind si din acest punct de vedere o excepție nefericită, celelalte țări membre ale rețelei preluând în mod direct sau indirect efortul cofinanțării proiectului – au fost obtinute rezultate vizible la nivel european, un exemplu notabil ce s-a bucurat si de atentia Euronews  fiind inregistrat la Timisoara, unde cu sprijinul Camerei de Comert si Industrie Timis, coordonator al conosrtiului RO4EUROPE, un IMM in domeniul panificatiei a reusit o crestere a cifrei de afaceri cu nu mai putin de 25%, intr-o perioada marcata, de altfel, de o criza economica interationala.  Detalii

Consecventa misiunii sale, reteaua EEN va continua sa sustina si in perioada urmatoare eforturile de internationalizare ale IMM-urilor din Romania. Pe langa serviciile deja clasice:

  • Dezvoltarea afacerilor in noi piete: Informare și consultanță în privința oportunităților de piață, legislația și politicile europene relevante pentru diversele sectoare economice, standarde UE, drepturi de proprietate intelectuala, achiziții publice etc;
  • Identificarea celor mai potriviți parteneri de afaceri internaționali cu ajutorul unor instrumente specifice: baza de date europeana de cereri si oferte de business si tehnologii, organizarea de misiuni economice si evenimente de brokeraj (parteneriat) la cele mai importante targuri si expozitii internationale, etc.;
  • Identificarea de noi tehnologii: intărirea capacităților de cercetare și inovare la nivelul întreprinderilor prin sprijinirea cooperării acestora cu alți actori relevanți; promovarea transferului tehnologic transnațional inclusiv prin organizarea de evenimente de brokeraj dedicate;
  • Acces la finantari UE: informare asupra apelurilor de proiecte și licitațiilor, indrumare privind conditiile de participare, susținerea participării la proiecte de cercetare international finanțate din fonduri publice, Horizon 2020, COSME, ERASMUS+.
  • Implicarea IMM-urilor în procesul decizional la nivelul Uniunii Europene printr-un mecanism de feed-back specific

reteaua preia in portofoliul de servicii cu un nou instrument menit a creste capacitatea de inovare in IMM-uri.

Consecvent misiunii sale de catalizator al dezvoltarii IMM-urilor bazate pe inovare si internaționalizare, InPULSE Partners SRL alaturi de colegii retelei EEN vă pun la dispoziție și în perioada 2015-2021 întreaga lor  expertiză. Nu ezitati sa ne contactati.

Daniel Cosnita

dc@inpulse.ro

card3


0 comentarii la “EEN. Punct si de la capat”
Comentariul tau